Köpvillkor
Köpvillkor
Följande köpvillkor gäller för försäljning utav samtliga produkter och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av Engstrands Bil & Motor AB, organisationsnummer 556212-0179, (nedan kallat Kylbilcenter), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Kylbilcenter. Vid försäljning till konsument tillämpar Kylbilcenter de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Kylbilcenters nätbutik (www.kylbilcenter.se) kallas nedan Kylbilcenter.se.
Produkter
Produkter som säljs av Kylbilcenter är tänkt att användas i Sverige. Produkterna har alltid en svensk, engelsk eller tysk manual i fysisk form när produkterna kräver det.
Beställning
Beställning av produkterna sker via nätbutiken Kylbilcenter.se eller via Kylbilcenters kundmottagning. Vid beställning träffas avtal om köp först när Kylbilcenter bekräftat beställningen genom en faktura eller betalning registrerats på annat sätt. Kylbilcenter ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Kylbilcenter förbehåller sig för fel i information samt fel i specifikation, på samtliga i Kylbilcenters sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer, och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vid eventuella felaktigheter i angivande av lagerstatus, förbehålls Kylbilcenter rätten att korrigera detta i efterhand. Detta innebär bland annat att om en produkt i Kylbilcenters sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Kylbilcenter ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt oaktat att kunden beställt densamma enligt ovan. När kunden har lagt en beställning kan Kylbilcenter inte ändra i beställningen, returvillkoren gäller.
Leveransvillkor
På Kylbilcenter.se ingår alltid moms i angivet pris. Fraktkostnad tillkommer alltid vid beställning av produkter (förutom vid ”Hämta i butik”). Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Kylbilcenter levererar i huvudsak produkterna i samarbete med DHL men även Post Nord och TNT. Kylbilcenter levererar endast inom Sverige. Leveranstiden är normalt 2 till 5 arbetsdagar, beroende på om produkterna finns på Kylbilcenters lager eller om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Kylbilcenter delar inte upp en leverans i flera sändningar. Vid beställning av produkter som är restnoterade så inväntas först leverans till Kylbilcenters lager innan kundens beställning skickas i en och samma leverans.
Kunden väljer mellan olika leveranssätt: DHL Servicepoint, DHL Paket eller Hämta i butik.
DHL Servicepoint innebär att produkterna skickas med DHL, och finns sedan att hämta hos kundens lokala DHL ombud.
DHL Paket låter våra företagskunder få varan levererad hela vägen till företaget (observera att lokala avvikelser kan förekomma)
Hämta i butik innebär att kunden själv hämtar produkterna i Kylbilcenters butik i Bromma.
Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos ombudet.
Vid hämtning av produkterna i Kylbilcenters uthämtning skall kunden även kunna visa upp ordernummer.
I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställda produkter debiteras kunden en hanteringsavgift på 299 kronor (observera att detta inte gäller specialbyggda varor som är anpassade för respektive kund).
Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Kylbilcenter. Privatpersoner har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Hävning av köp skall ske skriftligen via e-post till Kylbilcenters kundtjänst på adress [email protected]. Kylbilcenter betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att skriftlig hävning har inkommit. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Kylbilcenters leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Kylbilcenter. Kylbilcenter förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
Kylbilcenter ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Kylbilcenter.
Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Kylbilcenters kundtjänst inom skälig tid. Kylbilcenter uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att avemballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Kylbilcenters kundtjänst på e-post: [email protected] eller telefon: 08-800449. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.
Priser och betalning
De priser som anges på Kylbilcenter.se är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer beroende på kundens val av leveranssätt. Fraktkostnad står med i den totala kostnaden för produkterna innan man betalar.
Kampanjerbjudanden på produkter gäller så långt lagret räcker, om inget annat anges av Kylbilcenter.
Rabattkoder kan endast användas enskilt, kan ej kombineras med varandra.
Betalningssäkerhet
Kylbilcenter garanterar att de betalningsalternativ som erbjuds på Kylbilcenter.se är säkra. Kylbilcenter erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard samt betalning via internetbank (Handelsbanken, Swedbank, SEB och Nordea) i samarbete med Klarna.
Klarna ställer höga krav på sina samarbetspartners och för kortbetalningar med Visa och MasterCard används tillägget 3D-Secure (Verified by VISA/SecureCode) vilket innebär att för anslutna kort behöver man ange sitt lösenord för internethandel alternativt använda sin BankID eller motsvarande.
Klarna är certifierade av säkerhetsbolagen Trustwave och Symantec.
Vid betalning med kort skickas kunden vidare till en säker sida där kunden tryggt kan fylla i sina kortuppgifter och genomföra betalningen. Kylbilcenter hanterar aldrig kundens kortuppgifter.
Säkerhet och sekretess
All hantering av kundens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att Kylbilcenter lagrar och använder kundens uppgifter för att fullfölja sina åtaganden gentemot kunden. Överföringen av personuppgifter sker krypterat via SSL. Lösenord angivna av kunden sparas krypterade. Kylbilcenter dokumenterar viss kommunikation som Kylbilcenter har med kunden via telefon eller e-post, för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av Kylbilcenter.
Kylbilcenter kommer inte att lämna ut kundens personuppgifter till tredje part. Enligt Personuppgiftslagen (PUL) har kunden rätt att få den information som företaget har registrerat. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort.
Ångerrätt
Kunden (privatpersoner) har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Ångerrätten gäller endast om produkten är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.
Kylbilcenter betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad produkt kommit Kylbilcenter till godo. Kunden står för fraktkostnad vid retur. Fraktkostnaden dras av vid återbetalningen av köpbeloppet.
Ångerrätt gäller inte på produkter speciellt beställda åt kund eller som är specialanpassade för att passa kundens behov. Ångerrätt gäller inte heller på demo-ex och butik-ex.
Kunden skall returnera ångrad produkt i originalförpackning med tillhörande emballage. Kunden ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Vid ångerrätt skall Kylbilcenters egna frakthandlingar användas. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Kylbilcenters kundtjänst på e-post: [email protected].
Kunden kan även lämna produkterna i Kylbilcenters kundmottagning. Kunden skall fylla i Kylbilcenters retursedel och ange namn, kundnummer, bank samt kontonummer inklusive clearingnummer. Om kunden vill byta en produkt skall detta ske i samråd med kundmottagning.
Garanti och reklamationsrätt
Kylbilcenter säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Kylbilcenter, varpå kunden erhåller fri reparation alternativt ny produkt. Produktgarantin gäller inte då Kylbilcenter ej kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller ej vid handhavandefel, felinställd eller felinstallerad produkt samt vid fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, montering eller annan konfigurering av produkten. Kundens faktura eller kvittens gäller som garantibevis.
30 dagars öppet köp - vid obruten förpackning
Kylbilcenter ger privatperoner 30 dagars öppet köp vid obruten förpackning. Produktens förpackning får ej vara skadad eller förstörd på något sätt. Om produkten ej har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket får kunden ej ha använt produkten på något sätt. Samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc skall sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick.
30 dagars öppet köp gäller ej på styrenheter eller produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara såsom batterier. 30 dagars öppet köp gäller inte på varor som beställs från leverantör specifikt för kund och som kan vara svår att sälja pga. stigande ålder på värmaren den passar till.
Vid öppet köp rekommenderas det att använda Kylbilcenters egna frakthandlingar alternativt så lämnas vara direkt till Kylbilcenters kundmottagning. Kontakta alltid kundmottagning på [email protected] innan varor skickas.
Reklamationer (frakthandling) och serviceärenden
Vid reklamationer, service- och garantiärenden skall kunden kontakta Kylbilcenters kundtjänst via e-post: [email protected] eller telefon: 08-800449. Vid reklamation skall Kylbilcenters egna frakthandlingar användas om inget annat anges. Kunden får frakthandlingarna genom att kontakta Kylbilcenters kundtjänst. Kylbilcenter kan ej ersätta fraktkostnad om kunden har skickat en reklamation på egen hand, utan att först ta kontakt med Kylbilcenters kundtjänst. Serviceärenden vid eventuella felaktigheter, skador och dylikt som uppstått av någon annan anledning skall betalas av kunden, i enlighet med Konsumentköplagens eller Köplagens regler. Vid reklamation skall kunden skicka produkterna till Kylbilcenter på adress: Ulvsundavägen 154, 16867 Bromma. (Kunden skall alltid vända sig till Kylbilcenters kundtjänst för att få frakthandlingar). Alternativt kan kunden lämna reklamation i Kylbilcenters kundmottagning.
Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Kylbilcenter alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid frågor gällande Kylbilcenters köpvillkor hänvisas kunden till Kylbilcenters kundtjänst via e-post: [email protected] eller telefon: 08-800449.